söndag 25 juni 2017

Fiolfikus



Julen 2015 fick jag en fiolfikus av min syster. Den dog och jag tänkte "aldrig mer".

Det visade sig senare att fikusar vilar på vintern och tycker inte om att flytta på sig då. Att köpa en fikus på vintern är därför en dålig idé, men det visste varken syster eller jag.



För nån vecka sen hittade vi en lång fiolfikus med vara några bladpar kvar intill sopstationen där hemma. Jag kunde såklart inte låta en stackars levande växt bli kastad sådär, så vi lade den utanför porten där den stod ett tag. Sen flyttade den in till oss, och nu bor den hos mamma. Vi har den ute på balkongen på dagen och inne på natten om det är kyligt. So far so good. Snart kan den nog flytta till den ljusare balkongen också. På hösten får den flytta hem till oss igen, så vi kan hålla ett närmare öga på den.



Skötselråd i korthet:
  • Fiolfikusen vill stå ljust, men inte för mycket direkt sol.
  • Hög luftfuktighet, annars blir bladen bruna.
  • Vattnas ordentligt, sen får den torka upp lite innan nästa vattning.
  • 16-24 grader.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar