måndag 8 maj 2017

Tårtor etapp II


Vi bestämde oss ganska tidigt för att bröllopstårtan skulle innehålla chokladmousse och vaniljkräm. Enkelt, rätt billigt, extremt gott. Smörkrämen som tårtan ska fodras med har dock inte varit lika enkel att bestämma sig för, mest för att vi inte gillar smörsmak tillräckligt mycket.



 Tårta #1:  När mamma skulle till Sydamerika

Här tror jag att jag körde nån slags swiss meringue buttercream fast med choklad i. Täcktes med marsipan.





Tårta #2:

Jag blev mest bara uttråkad och ville se hur lite smör jag kunde ha i swiss meringue utan att sabba smak och få ok konsistens. Smaken här var ju bra, men konsistensen inte tillräckligt bra för ändamålet. Gott blev det i alla fall. Som dekoration smälte jag på lite choklad. Orkade inte riktigt anstränga mig här.





Tårta #3: Chokladmousse och smörkräm med smält choklad i, med Maple leafs i marsipan.

Sjukt mäktig, sjukt god. Vi glömde ta kort i tid bara.

Tårta # 4
Här vart tyvärr sockerpastan överarbetad och den sprack och hade sig. Inte bra. Får ha mer fondant från början i fortsättningen, och inte försöka få det för tunnt.
Annars tyckte jag om färgen. Vi försökte rädda sidorna lite, men det blev sådär. Kul grej dock.


Tårta # 5  

Denna tårtan täcktes med marsipan och lite figurer i choklad och fondant. Det var kul att göra löven och testa lite nya grejer. Men fint blev det ju inte.


Smörkrämen var samma som i Tårta # 3.



Tårta # 6

Det blev jämnt!


Vår påsktårta. Väldigt ogenomtänkt, men den gav oss en massa bra idéer för framtiden. Fylldes med vanilj- och chokladkräm, spacklades med vit choklad-smörkräm (blev ok, testa med smör nästa gång istället för margarin) och täcktes med marsipan. Dekorerats med några rosor, godisar och typ cake pops.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar