fredag 20 januari 2017

Orkidévansinne




Det är förvånansvärt lätt att spåra ur när det kommer till orkidéer. Särskilt när man märker hur lättskötta de är.
Jag har väl främst brudorkidéer, dendrobium, nån epicattleya, venussko och cymbidium. Och detta har jag ju samlat på mig under ca ett år.

Vi här hemma är ju inga mästare på orkidéer, men förvånansvärt få har dött (typ 3-4 tror jag) med tanke på hur många jag har (haft). Just nu ser det ut såhär:

10 st Phalaenopsis
8 st Dendrobium nobile
4 st Dendrobium phalaenopsis

Samt en av varje:
Epicattleya (hybrid, epidendrum + cattleya)
Cymbadium

Paphiopedilum






Just nu är två i blom, en vars blommor håller på att vissna och ganska många med knoppar i olika stadier.  Fördelen med att ha överdrivet många orkidéer är ju att det alltid är nån jävel som blommar. Brudorkidéerna blommar ju länge, och de flesta här har väl blommat om nån gång. Fattar inte att folk slänger växter när de blommat klart. Särskilt dessa, de är ju rätt dyra ändå.



Rent allmänt så brukar jag ha orkidéerna i sol under vintern och i skugga under sommaren. Dendrobium var ute förra sommaren. Hittade förresten 4 st dendrobium (2 av varje sort) ute förra sommaren. Någon som hade slängt. Dessutom hittade jag 4 krukor, så de fick flytta in hos oss och har mått hur bra som helst sen dess. Dendrobium är ju bra, de går ju att dela och så får man massor med mindre plantor hela tiden. Och de är ju hur enkla som helst att få att blomma om.
Venusskon vet jag inte hur den överlever, men på nåt sätt går det. Epicattleyan likaså. Har trott några gånger att den är körd, men gett den en chans till och den har tagit den varje gång. Nu med, alla rötterna såg döda ut men det var en massa nya, fina på gång.


Cymbadiumen är ny, så vet inte riktigt vad som händer där. Plockade den på IKEA sist vi var där, tror den gillar sol och värme men skydd mot stark sol (typ standard).



Det som är jobbigt med orkidéer är ju att de går att övervattna. Vi duschar våra rätt ofta istället och kollar rötterna regelbundet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar