lördag 1 april 2017

Fikusar

Fikussläktet, i familjen mullbärsväxter tillhör rosordningen. Släktet omfattar runt 800 arter från tropiska och subtropiska områden. De fikusar vi har hemma är rätt vanliga krukväxter i Sverige.



Vår första benjaminfikus tappade alla bladen. Jag tog på mig skulden och kände mig som en dålig växtskötare tills jag läste att det händer, och att de ibland kommer tillbaka. Vi kan i dagsläget bara hoppas. Växten sägs vara lättskött, så nu är det upp till bevis.
Vi köpte en till senare som förhoppningsvis klarar sig bättre. Lite annorlunda blad, men fin är den.
Uppdatering: Den har nu tyvärr torkat i bladen av okänd anledning. Vi har inte varit hemma mycket senaste tiden så det kan bero på bristande uppmärksamhet och vi får se om den repar sig. De har viloperiod under vintern så jag hoppas att det är därför, i så fall kommer bladen tillbaka framåt våren så det är bara att se till att de inte torkar ut så ska det nog gå bra.
Uppdatering II: nu har den börjat få nya blad! Den kommer växa fint i sommar tror jag.


Fönsterfikus har vi också två av, en stor med helgröna blad och en liten med lite vita blad.

Båda sköts väl ungefär på samma sätt. Ljust, men inte direkt sol, så våra bor i väst. De vattnas ordentligt och får torka upp lite emellan, men duschas rätt ofta. På vintern ska de vila så då får man inte flytta på dem, sägs det.

Sedan såklart den obligatoriska Ficus Ginseng, den kräver inte mycket ljus eller vatten så det räcker att vattna igenom den när den blivit lite torr eller bara en skvätt då och då. Den bör få lite näring sommartid också, vanlig näring duger gott även att det finns bonsainäring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar